Schultz: geen nieuwe normen veiligheid
bij Ruimte voor de Rivier
Waterforum Online, 23 juni 2005
De Tweede Kamer wil haast maken met de invoering
van nieuwe veiligheidsnormen. Dat werd duidelijk
bij de bespreking van de PKB-procedure voor
het project Ruimte voor de Rivier op 22 juni.
Het project omvat een groot aantal maatregelen
in het rivierengebied. Deze moeten de afvoercapaciteit
van de Rijn in 2015 op 16.000 m3/u brengen.
Formeel ligt het maatregelenpakket nu ter inzage
bij burgers en organisaties en mag de Tweede
Kamer pas eind dit jaar een politiek oordeel
uitspreken over de plannen. Tijdens de korte
voorbespreking liet de Tweede Kamer staatssecretaris
Schultz van Haegen weten dat ze haast moet
maken met de invoering van nieuwe normen voor
de veiligheid.
Waterstanden versus overstromingsrisico's
De huidige veiligheidsnormen die voor de grote
rivieren worden gebruikt, zijn gebaseerd op
de maximaal te verwachten waterstand. Rapporten
van het RIVM vorig jaar en het CPB dit jaar
hebben het besef doen groeien dat die normering
verouderd is en dat de veiligheid gebaseerd
zou moeten zijn op de gevolgen van een mogelijke
overstroming, het overstromingsrisico (lees
meer hierover: WaterForum
Online, discussieforum overstromingsrisico's).
Schultz liet de Tweede Kamer weten dat zij
het project Ruimte voor de Rivier tijdelijk
stil moet zetten, als de Kamer zou eisen het
nieuwe normenstelsel nu al in te voeren.
Ontstaan van verschillende beveiligingsniveaus
Schultz benadrukte groot voorstander te zijn
van die nieuwe normen, maar ze wil geen overhaaste
stappen zetten. Na de zomer worden de eerste
resultaten bekend gemaakt van een doorrekening
in het kader van het project Veiligheid Nederland
in kaart (VNK) voor twee dijkringen. Dan volgen
nog de veiligheidsberekeningen voor alle andere
dijkvakken in Nederland, aldus Schultz. Bovenal
wees de staatssecretaris op het verschil in
beveiligingsniveau dat gaat ontstaan. "Hoe
gaan we om", zo vroeg ze zich af, "met
het feit dat een stedeling veel beter beschermd
gaat worden dan een bewoner van het platteland,
puur en alleen omdat de potentiële economische
schade in een stad het hoogst is."
Eerst publiek debat
Schultz pleitte daarom eerst voor een publiek
debat zodat de consequenties van het nieuwe
normenstelsel duidelijk worden. "Voor
de PKB Ruimte voor de rivier lukt dat niet
meer", zo liet ze de Kamer weten. Mogelijk
kan het nieuwe normenstelsel wel worden meegenomen
voor de vervolgprojecten die de afvoer van
de Rijn verder moeten vergroten tot 18.000
m3/u in 2050. Eind dit jaar zal blijken of
de Kamer hiermee akkoord zal gaan.
Duurdere varianten vanwege groter draagvlak
De Tweede Kamer stond vooral stil bij het onderzoek
van het Centraal Planbureau waaruit blijkt
dat de uitvoering van het project Ruimte voor
de Rivier 740 miljoen euro goedkoper kan (lees
meer hierover: WaterForum
Online, 28 april 2005). Volgens
Schultz is in enkele gevallen voor duurdere
uitvoeringsvarianten gekozen, omdat er
voor de puur technische variant, zonder
te kijken naar de ruimtelijke kwaliteit,
veel minder lokaal draagvlak bestond. De Tweede
Kamer wilde niet op de betreffende projecten
ingaan om de lopende inspraakprocedure niet
te doorkruizen. Toch maakte de Kamer duidelijk
dat Schultz straks wel beter moet onderbouwen
waarom zij voor die duurdere varianten heeft
gekozen. De potentiële besparing van 740
miljoen euro op een totaal bedrag van 2,2 miljard
euro wilden de Kamerleden niet te snel laten
lopen.
Financieel niet uit de hand lopen
Met de Betuwelijn in het achterhoofd, waarschuwde
de Tweede Kamer voor mogelijk uit de hand lopende
kostenstijging. Kamerlid Boelhouwer merkte
op dat nu al in de projectbegroting met een
marge wordt gewerkt die de kosten tot 3 miljard
euro kunnen doen oplopen. Tenslotte vroeg de
Kamer aandacht voor koppelen van de rivierprojecten
aan verkeers- en natuurprojecten. De Kamer
vindt dat dit nog onvoldoende uit de verf komt,
en CDA-kamerlid Van Lith wees op de situatie
bij Gorinchem. In de strijd tegen de files
zijn daar plannen voor verbreding van de brug
van de A27. Verder zijn er plannen voor het
verplaatsen van een industrieterrein aan de
Waal. "Ik zet mijn geld in voor de veiligheid
en niet voor het verleggen van een industrieterrein",
zo liet Schultz onomwonden weten. Als andere
partijen iets willen dan kunnen ze geld bijleggen,
zo hield de staatssecretaris de Kamerleden
voor.
|